Google arvostelut: kasvata yrityksesi liikevaihtoa asiakasarvostelujen avulla

Google arvostelut: kasvata yrityksesi liikevaihtoa asiakasarvostelujen avulla

Nykyään suurin osa kuluttajista käy lukemassa yrityksesi Google-arvostelut ennen kuin päättää asioida yrityksesi kanssa. Tämä korostuu erityisesti nuoremmissa sukupolvissa, mutta myös seniorit kurkkivat arvosteluja entistä enemmän. 

Googlen hakukonealgoritmi on myös muuttunut niin, että yritykset joilla on paremmat Google-arvostelut sijoittuvat myös hakutuloksissa korkeammalle verrattuna sellaisiin yrityksiin, joiden arvostelut ovat heikommalla tasolla. 

Samalla kuluttajien luottamus Google-arvosteluihin on paljon korkeampi verrattuna muihin nettisivuarvosteluihin, sillä Googlen algoritmit pyrkivät parhaansa mukaan poistamaan feikkiarvosteluja.  

Google-arvostelut VS muut nettiarvostelut

 Ominaisuus Google-arvostelut Muut nettiarvostelut
Näkyvyys Näkyy Google Mapsissa, Google-hauissa & yrityksen nettisivuilla Näkyy ainoastaan yrityksen omilla nettisivuilla, ja mahdollisesti palveluntarjoajan nettisivuilla
Hinta Ilmainen Maksullinen palvelu
SEO-hyöty Parantaa SEO-tuloksia eli Googlen hakukonenäkyvyyttä Ei vaikutusta hakukonesijoituksiin
Luotettavuus Luotetuin arvostelumuoto asiakkaan näkökulmasta. Yrityksillä ei mahdollisuutta suodattaa huonoja arvosteluja Google Mapsista. Epäluotetumpi arvostelutyyppi. Yrityksillä mahdollisuus näyttää vain hyviä arvosteluja. 
Potentiaali Arvostelut voivat näkyä parhaimmillaan miljoonille ihmisille Googlen alustojen kautta.  Arvostelut näkyvät vain yrityksen kotisivuilla vieraileville ihmisille.

 

Jos siis olet PK-yrittäjä etkä ole tähän asti huomioinut yrityksesi Google-arvosteluja, niin viimeistään nyt pitäisi hälytyskellojen pitäisi soida… Kaikki tekemäsi markkinointi tuottaa selvästi heikompia tuloksia, jos arvostelut eivät ole tukemassa markkinoinnin panostuksia.

Tässä pätee vertauskuva veden kantamisesta reikäisellä ämpärillä.

Vaikka koittaisit kuinka markkinoida yritystäsi ja viestiä tuotteesi tai palvelusi ylivoimaisuudesta, niin mikäli Google-arvostelut eivät ole tukemassa markkinoinnin väittämiä, vuotaa ämpäri jatkuvasti eikä markkinoinnilla saada samanlaista tehoa. 

Tärkeää on ymmärtää, että kuluttajat eivät luota sanomaasi, jos arvostelusi kertovat jotain ihan jotain muuta.

Mutta sinulla kävi tuuri, sillä luettuasi tämän artikkelin opit miten voit saada helposti lisää Google-arvosteluja yrityksellesi, ja sitä kautta kasvattaa yrityksesi liikevaihtoa. 

Viisi askelta Google-arvostelujen saamiseksi

#1 Pyydä asiakastasi tekemään pieni palvelus

Jos asiakkaasi ovat tyytyväisiä tarjoamaasi palveluun, valtaosa heistä jättää hyvän Google-arvostelun vastapalveluksena oikein mielellään. Kun esität asian vieläpä niin, että asiakkaasi tekee sinulle ikään kuin “palveluksen”, niin tämä buustaa arvostelun jättämisen innokkuutta entistä enemmän. Kukapa ei haluaisi tehdä hyvää tekoa kiitollisuuden eleenä? 

#2 Anna asiakkaallesi syy kirjoittaa arvostelu - ja muista perustella!  

Tässä hyödyllinen vinkki jokapäiväiseen elämään: aina kun haluat jonkun tekevän jotain puolestasi, niin pyyntö kannattaa aina perustella käyttämällä “...koska” sanaa pyynnön perässä. 

Eli sen sijaan että pyytäisit asiakasta yksinkertaisesti tekemään palveluksen ja jättämään Google-arvostelun, niin lisää siihen perään perustelu, “...koska..

Esimerkki:

Älä sano asiakkaallesi: "Voitko tehdä meille suuren palveluksen kirjoittamalla Google-arvostelun?" 

Vaan sano: "Voitko tehdä meille suuren palveluksen kirjoittamalla Google-arvostelun, koska haluaisimme että uudetkin asiakkaat löytävät yrityksemme helpommin?" 

Tyyli on vapaa, tärkeintä on saada asiakas ymmärtämään mitä hänen arvostelunsa merkitsee yrityksellesi. 

#3 Muista kiittää arvostelun jättämisestä. 

Tätä tuskin tarvitsee perustella sen enempää. Eli muistathan kiittää asiakastasi arvostelun jättämisestä. Se jättää yrityksestäsi vielä entistäkin paremman mielikuvan ja lisää todennäköisyyttä sille, että asiakkaasi tulevat asioimaan yrityksessäsi vielä useita kertoja. 

#4 Mieti prosessi valmiiksi ja käytä tarvittaessa “skriptiä”. 

Jos yrityksessäsi työskentelee yrittäjän lisäksi muita työntekijöitä, on järkevää määritellä selkeä prosessi arvostelujen keräämiseksi, jotta arvosteluja syntyy myös silloin kun et ole itse paikalla. 

Voit esimerkiksi käyttää seuraavanlaista malliskriptiä: 

Yritys Oy AB: “Olipa kiva kun asioit meillä tänään. Voisinko pyytää sulta ihan pientä palvelusta?”

Asiakas: “Tottahan toki… [asiakas vastaa myöntävästi]” 

Yritys Oy AB: “Kiitos, haluaisitko käydä antamassa meille Google-arvostelun? Siitä olis meille tosi paljon apua, jotta uudetkin asiakkaat löytävät tänne meijän liikkeeseen.” 

Asiakas: [asiakas vastaa myöntävästi]

Yritys Oy Ab: Jes mahtavaa! Pääset kirjoittamaan arvostelun [tämän linkin kautta / skannaamalla QR-koodin / napauttamalla Suosittelukorttia]. Se on tosi nopee ja helppo homma :)”

Kun kysyt asiakkailtasi arvosteluja tällä tavoin, niin on lähes ihme jos arvostelujen määrä ei lähde hurjaan nousuun. 

#5 Hyödynnä Suosittelukorttia tai digitataalista automaatiojärjestelmää arvostelujen keräämiseksi

Tämä viimeinen kohta on ehkä kaikista tärkeintä "arvostelun klousaamisessa" eli siinä, että asiakas todella kirjoittaa sen arvostelun eikä homma jää vain aikomuksen tasolle. 

Moni yritys saattaa tehdä kaikki edelliset vaiheet juuri oikein. Eli pyydetään asiakasta jättämään Google-arvostelu, perustellaan asia, kiitetään asiakasta ja asiakas vastaa kaikkeen myöntävästi, paitsi että...

"...joo mä kirjoitan arvostelun heti kun pääsen kotiin :)" 

Ja siinä vaiheessa peli on hyvin usein menetetty. Koko arvosteluasia unohtuu, tai arvostelusivun etsiminen netin syövereistä tuntuu hankalalta ja työläältä. 

Sen vuoksi arvostelun jättämisestä täytyy tehdä mahdollisimman helppoa. Tähän paras ratkaisu on Google-arvostelukortti eli "Suosittelukortti", jos asiakkaasi asioivat fyysisesti liikkeessäsi. 

 

Kätevä kyltti Google-arvostelujen keräämiseksi

Suosittelukortti käytännössä mahdollistaa Google-arvostelun keräämisen suoraan asiakaskohtaamisen jälkeen. Riittää kun asiakas vie puhelimensa arvostelukortin viereen tai skannaa QR-koodin, jonka jälkeen hän siirtyy suoraan Google-arvostelusivulle. 

Arvostelun jättämiseen menee parhaimmillaan alle 10 sekuntia. 

"Meillä on ollut nyt muutaman viikon ajan käytössä tällainen Google arvostelu kyltti, ja ollaan saatu jo ainakin parikymmentä uutta 5 tähden arvostelua." - Pirjo M. 

Entä jos yritykseni tarjoaa palveluita digitaalisesti?

Siinä tapauksessa on ehdottoman tärkeää automatisoida arvostelupyyntö niin, että asiakkaillesi lähtee esimerkiksi automaattinen sähköposti tai tekstiviesti tilauksen jälkeen, jossa on suora linkki arvostelusivulle. Muistathan tuoda tässä sähköpostissa esiin samat pointit joita artikkelissa esitettiin. Eli kiitä asiakasta, pyydä tekemään palvelus, perustele miksi se on tärkeää jne.. 

Automaattisia sähköposteja voi tehdä useilla eri markkinoinnin automaatiojärjestelmillä. 

Suurin virhe, jonka yritykset tekevät Google-arvostelujen kanssa?

Tämän ei pitäisi olla mikään kovin suuri yllätys... Merkittävin virhe minkä yritykset tekevät Google-arvosteluissa on se, että yritykset eivät pyydä asiakasta kirjoittamaan arvostelua. Tutkimusten mukaan jopa 71% asiakkaista jättäisi arvostelun oikein mielellään jos sitä vain tajutaan kysyä.  

Jos haluat pitää homman simppelinä, niin ihan rento tavallinen kysymys "Haluaisitko jättää meille Google-arvostelun?" riittää jo nostamaan Google-arvostelujen määrän moninkertaiseksi. 

Miten Google-arvostelu jätetään?

Jos itse Google-arvostelujen jättämisen logiikka on vielä epäselvää, niin tässä yksinkertaiset ohjeet siihen miten teet Google-arvostelun.

Ensinnäkin voit kirjoittaa Google-arvostelun joko:

  1. Nettiselaimen kautta
  2. Käyttämällä Google Maps -appia. 

Lisäksi sinulla täytyy olla Google-tili, jotta voit kirjoittaa arvostelun. Tämä on hyvä asia, että se pienentää feikki-arvostelujen määrää merkittävästi ja parantaa täten Google-arvostelujen luotettavuutta.

Nyt kun olet kirjautunut sisään Google-tilillesi, niin etsi haluamasi yrityksen nimi Googlen kautta tai Google Maps sovelluksesta. 

Klikkaa yrityksen nimestä ja sen jälkeen kohdasta "Arvostelut". 

Tässä näkymässä näet yrityksen aikaisemmat Google-arvostelut sekä niiden keskiarvon. Lisäksi arvostelujen yhteydessä on painike "Kirjoita arvostelu". 

Kun olet klikannut painikkeesta, voit jättää tähtimäärän (1-5 väliltä) sekä kirjalliset kommentit. Huomaathan, että arvostelun jälkeen Google-tilisi nimi näkyy julkisena muille arvostelujen lukijoille. Tarvittaessa voit muokata arvosteluasi tai poistaa sen kokonaan myöhemmin tulevaisuudessa. 

Suosittelukortti helpottaa tätä prosessia niin, että pääset suoraan tähän arvostelusivulle QR-koodin tai NFC-tapauksen avulla ilman, että sinun täytyy erikseen etsiä yrityksen nimeä hakutuloksista. 

Voiko Google-arvosteluja poistaa?

Kaikille yrityksille tulee ennemmin tai myöhemmin negatiivisiä Google-arvosteluja. Joskus huono arvostelu johtuu väärinkäsityksestä tai inhimillisestä virheestä. Yleensä silloin paras tapa on yrittää selvittää asia asiakkaan kanssa niin, että asiakas on lopputulokseen tyytyväinen. Parhaassa tapauksessa asiakas käy muokkaamassa arvosteluaan ja 1-tähden arvostelu muuttuukin 5-tähden arvosteluksi, kun asiakas kokee että hänet on huomioitu. 

Välillä voi käydä kuitenkin niin, että kilpailijasi käy kirjoittamassa täysin perättömän arvostelun yrityksellesi. Nämä ovat hyvin ikäviä tapauksia, mutta onneksi niillekin voi tehdä jotain. Google nimittäin voi poistaa perättömiä arvosteluja tietyissä tapauksissa, kun teet arvostelusta valituksen. Huomioi kuitenkin, että tämä ei ole koskaan 100% varmaa mutta aina kannattaa ainakin yrittää.

 

Takaisin blogiin