Tiesitkö nämä 4 faktaa Google-arvosteluista

Tiesitkö nämä 4 faktaa Google-arvosteluista

1. Google-arvostelut vaikuttavat hakukonesijoituksiin

Google kertoo, että arvostelujen määrä ja laatu ovat tärkeitä tekijöitä yrityksen paikallisissa hakutuloksissa. Yritykset, joilla on runsaasti positiivisia arvosteluja, nousevat todennäköisemmin Google hakujen kärkisijoille. Tämä parantaa näkyvyyttä ja voi kasvattaa orgaanista liikennettä jopa 10–20 %, mikä näkyy suoraan myynnin kasvuna.

Lähde: Google My Business Help

2. Kuluttajat luottavat verkkoarvosteluihin entistä vähemmän, mutta Google-arvostelujen luottamus kasvaa

Vaikka verkkokuluttajat lukevat arvosteluja enemmän kuin koskaan ostopäätöksiä tehdessään, he ovat tulleet myös entistä epäluuloisemmaksi arvostelujen luotettavuutta kohtaan. Tutkimusten mukaan suurin osa kuluttajista on varmoja siitä, että he ovat nähneet ja lukeneet väärennettyä arvosteluja yrityksiltä. 

Sen sijaan Google-arvostelujen luotettavuus on päinvastoin kasvanut, kun yritykset eivät pysty poistamaan huonoja arvosteluja samalla tavalla kuin omissa nettisivuarvosteluissaan. Yhä useammin näkeekin yrityksiä, joiden nettisivuilla on värisuora pelkkiä 5-tähden arvosteluita, mutta yrityksen Google-arvostelut kertovat jotain ihan muuta.  

3. Positiiviset arvostelut parantavat konversioastetta merkittävästi

Spiegel Research Centerin mukaan positiiviset arvostelut parantavat konversioastetta merkittävästi verrattuna yrityksiin, joilla arvosteluja ei ole. Todennäköisyys kaupalle voi olla jopa 270% korkeampi yrityksellä, jolla on luotettavia 5-tähden arvosteluja. Parempi konversioaste tarkoittaa, että useampi verkkosivujesi kävijä muuttuu maksavaksi asiakkaaksi pelkästään hyvien arvostelujen ansiosta. Arvostelut luovat luottamusta, joka madaltaa ostamisen kynnystä ja tekee yrityksestäsi houkuttelevamman vaihtoehdon.

Lähde: Spiegel Research Center

4. Negatiiviset arvostelut voivat kääntyä voitoksi 

Negatiiviset arvostelut eivät välttämättä ole uhka, vaan mahdollisuus. Tutkimuksen mukaan 45 % kuluttajista on valmiimpia asioimaan yrityksen kanssa, jos se vastaa negatiivisiin arvosteluihin (ReviewTrackers, 2021). Rehellinen ja ratkaisukeskeinen vastaus negatiiviseen arvosteluun osoittaa, että välität asiakkaistasi, ja voi muuttaa kielteisen kokemuksen positiiviseksi mielikuvaksi.

Takaisin blogiin