
Miksi Google-arvostelut ovat luotetuimpia arvostelutyyppejä?
Share
Google-arvosteluja pidetään nykyään luotettavimpina arvostelutyyppinä, kun verrataan eri nettiarvosteluja toisiinsa. Sen lisäksi että arvostelut ovat luotetumpia, on Google-arvostelut myös ilmaisia. Ja ne parantavat hakukonenäkyvyyttä. Mutta miksi näin on, ja miten Google-arvostelut eroavat esimerkiksi Trustmaryn- ja muiden kolmannen osapuolen tarjoamista arvostelupalveluista?
Google pitää huolen, että arvostelut ovat mahdollisimman aitoja
Google-arvostelut erottuvat edukseen, koska ne sijaitsevat riippumattomalla Googlen alustalla. Google koittaa myös tehdä parhaansa sen eteen, että heidän alustallaan kirjoitetut arvostelut olisivat mahdollisimman luotettavia, koska myös silloin ihmiset käyttävät enemmän Googlen palveluja kuten Google Mapsia.
Yritykset eivät esimerkiksi voi yhtä helposti poistaa negatiivisia arvosteluja tai lisätä väärennettyjä kehuja kuten muissa arvostelutyypeissä. Google-arvostelun kirjoittamiseksi tarvitaan Google-tili, ja sen lisäksi Googlen tiukat käytännöt ja omat algoritmit pitävät huolen ettei feikkiarvosteluja pääse syntymään.
Vertailun vuoksi muiden arvostelupalveluja tarjoavien yritysten arvostelut, jotka kerätään ja näytetään yrityksen omilla verkkosivuilla, herättävät monesti epäilyksiä. Moni ajattelee, että voiko muka tosiaan olla niin, että tällä yrityksellä on pelkästään hyviä 5-tähden arvosteluja? Moni kuluttaja tietääkin, että yritykset yleensä näyttävät vain nämä hyvät arvostelut sivuillaan. Ja tämähän on ihan luonnollista: miksi kukaan yritys maksaisi arvostelupalvelusta, jos tämä arvostelupalvelu tuottaa huonoja arvosteluja yritykselle?
Google-arvostelut parantavat SEO-tuloksia eli hakukonesijoituksia
Google-arvostelut eivät ole pelkästään luotettavimpia – ne myös parantavat yrityksen näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Google antaa siis parempaa näkyvyyttä yrityksille, joilla on paremmat arvostelut. On todettu, että yritykset joilla on runsaasti positiivisia arvosteluja, nousevat todennäköisemmin Google hakujen kärkisijoille. Tämä parantaa näkyvyyttä ja voi kasvattaa orgaanista liikennettä jopa kymmeniä prosentteja, mikä näkyy suoraan myynnin kasvuna.
Johtopäätökset
Google-arvostelut ovat arvostetuimpia ja luotetuimpia niiden riippumattomuuden, näkyvyyden ja SEO-hyötyjen ansiosta. Niiden kerääminen on voitu kuitenkin kokea haastavaksi, ja siksi moni yritys on päätynyt mieluummin tilaamaan arvostelupalvelun toiselta palveluntarjoajalta. Tämä on myös antanut yritykselle kontrollin huonojen arvostelujen piilottamiseksi.
Kuluttajat eivät kuitenkaan enää luota tällaisiin "filtteröityihin" arvosteluihin samalla tavalla kuin aikaisemmin, jolloin yrityksen näkökulmasta paras strategia on yleensä panostaa Google-arvosteluihin ja varmistaa, että sinne tulisi mahdollisimman paljon 5-tähden arvosteluja. Silloin yrityksen ei myös tarvitse maksaa ylimääräisiä kuluja arvostelupalvelusta.
Ominaisuus | Google-arvostelut | Muut arvostelupalvelut |
Näkyvyys | Näkyy Google Mapsissa, Google-hauissa & yrityksen nettisivuilla | Näkyy ainoastaan yrityksen omilla nettisivuilla, ja mahdollisesti palveluntarjoajan nettisivuilla |
Hinta | Ilmainen | Maksullinen palvelu |
SEO-hyöty |
Parantaa Googlen hakukonenäkyvyyttä | Ei vaikutusta hakukonesijoituksiin |
Luotettavuus |
Luotetuin arvostelumuoto asiakkaan näkökulmasta, yrityksillä ei mahdollisuutta suodattaa huonoja arvosteluja | Epäluotetumpi arvostelutyyppi, yrityksillö mahdollisuus näyttää vain hyviä arvosteluja. |
Potentiaali |
Arvostelut voivat näkyä parhaimmillaan miljoonille ihmisille Googlen alustojen kautta | Arvostelut näkyvät vain yrityksen kotisivuilla vieraileville ihmisille |